Aktualności

Źródło: https://immotion.pl/

Budowa roweru szosowego elektrycznego

Rower szosowy elektryczny jest zwykle cięższy od tradycyjnego jednośladu. Waga tego typu pojazdów stale się jednak obniża, a obecnie wynosi średnio 13-14 kg. Pod względem wyglądu nie odbiegają znacząco od klasycznych modeli, ale różnią się budową mechanizmu napędowego. Każdy e-bike posiada trzy istotne elementy, do których należą akumulator, silnik elektryczny oraz kontroler elektroniczny do sterowania pracą pojazdu.

Bateria

Akumulator elektrycznej szosówki to najważniejsze źródło jej napędu. Większość modeli wyposaża się w baterie litowo-jonowe o bardzo dużej wydajności, które znajdują zastosowanie także w telefonach komórkowych czy laptopach. Żywotność takiego akumulatora szacuje się na około 500 ładowań. W przypadku dłuższego stosowania moc baterii słabnie, co wiąże się z koniecznością jej wymiany. Pojedyncze pełne ładowanie pozwala na pokonanie jednośladem trasy ok. 40-60 km, a więc całkowita praca akumulatora wystarcza nawet na 20 000 km. W zależności od pojemności akumulatora zależy ilość przebytych na jednym ładowaniu kilometrów.

Silnik

Szosowe jednoślady elektryczne napędzane są nowoczesnym silnikiem bezszczotkowym. Jego moc wynosi 250 W, co stanowi maksymalną wartość dopuszczalną w Unii Europejskiej. Silniki bezszczotkowe są w pełni bezobsługowe, a przy tym praktycznie bezawaryjne. Do ich szczególnych zalet należy energooszczędność, pozwalająca na dłuższe użytkowanie jednośladu. Przejechanie dystansu 100 km wiąże się z bardzo niewielkim zużyciem prądu, którego koszt wyniesie około jednej złotówki. Silnik umożliwia rowerowi elektrycznemu osiąganie prędkości sięgającej nawet 25 km/h, która również regulowana jest przez unijne przepisy.